Stuifmeelkorrels zijn niet alleen heel gezond voor een bij. Ook voor mensen hebben deze microscopische korrels vele gezondheidsvoordelen.

Het mengsel van de korrels bevat namelijk belangrijke essentiële voedingsstoffen voor je gezondheid. Wanneer je voldoende en gevarieerd eet, zal je niet snel een tekort hebben aan deze voedingsstoffen.

Wanneer dit niet zo is, of er is een situatie waarbij extra voedingsstoffen nodig zijn, kunnen stuifmeelkorrels zeker iets betekenen. Zowel voor jong als oud is stuifmeel erg gezond.

Er is geen één product in de winkel dat net zo veel essentiële voedingsstoffen bevat als stuifmeel. Eiwitten, koolhydraten, vetten, mineralen en een legio aan vitamines komen er allemaal in voor. Hierdoor hebben stuifmeelkorrels een zeer positieve werking op verschillende dingen:

Astma

Neem bijvoorbeeld astma, een chronische longziekte. De kleine ontstekingen in de longen zijn blijvend en veroorzaken veel klachten. Je kunt hierdoor veel last hebben van benauwdheid of hoesten.

Ook bij astma is gezonde voeding erg belangrijk. Veel mensen gebruiken dan namelijk ontstekingsremmers die een groter risico geven op botontkalking. Stuifmeelkorrels kunnen hierbij hebben door de vele essentiële voedingsstoffen en bepaalde vitamines die het bevat.

Afvallen

Ook wanneer u de wens heeft om wat gewicht te verliezen, kunnen de voordelen van stuifmeelkorrels je hierbij helpen.

Door de vele voedingsstoffen die de korrels bevatten, bent u sneller verzadigd. Jouw eetlust zal met zo’n twintig procent worden geremd, waardoor het makkelijker wordt om een mindere hoeveelheid te eten.

Daarnaast bevordert het gebruik van stuifmeelkorrels de spijsvertering. De ingenomen voedingsstoffen worden hierdoor beter opgenomen en je eetlust zal zo nog meer afnemen.

Ook je metabolisme, oftewel je stofwisseling, zal worden gestimuleerd. Hierdoor zal je gedurende de dag een grotere hoeveelheid calorieën verbranden wat het afslanken bevordert.

Stuifmeelkorrels bevatten bovendien de stof ‘lecithine’. De stof draagt bij aan het verwijderen en oplossen van vet in het lichaam. Al deze effecten zal het afvalproces positief beïnvloeden.

Vruchtbaarheid

Stuifmeel heeft ook als eigenschap dat het klieren en organen stimuleert. De vitaliteit van de organen worden verhoogd, ook die van de vruchtbaarheidsorganen.

Uit onderzoek is gebleken dat de eisprong bij vrouwen wordt gestimuleerd door de vele voedingsstoffen in stuifmeelkorrels. Stuifmeelkorrels innemen, met name als vervanging van dierlijke eiwitten, zorgt voor een regelmatige menstruatiecyclus.

Ook bleek de incubatietijd van de eicellen, de tijd dat de cellen kunnen overleven tot de cel niet meer bevrucht kan worden, te worden verlengd. Door deze twee effecten van stuifmeel is de kans op een succesvolle bevruchting groter.

Verkoudheid

Het regelmatig gebruik van stuifmeelkorrels heeft een positieve invloed op je weerstand. Door de combinatie van de voedingsstoffen herstellen beschadigde lichaamscellen beter.

Ook spelen stuifmeelkorrels een belangrijke rol bij het aanvechten van vrij radicalen in het lichaam. Radicalen zijn kort uitgelegd bijproducten die ons lichaam bevat. De cellen kunnen soms beschadigingen geven aan onze cellen en weefsels. Wanneer je cellen gezonder zijn, zullen ze ook beter opgewassen zijn tegen virussen en bacteriën zoals een verkoudheid.

Topsport

Het gebruiken van stuifmeelkorrels in de voeding is bij vele topsporters populair. Uit onderzoek bleek namelijk dat hierdoor de spierkracht wordt verhoogd met zo’n veertig procent. De cellen in de spieren hebben energie nodig.

Wanneer je veel sport, zullen de cellen in de spieren nog veel meer energie verbruiken. De suikers in stuifmeel, die al voorverteerd zijn, worden in het bloed snel omgezet in glycogeen.

Bijna direct na de inname wordt er dus voeding naar de spieren gestuurd. Hierdoor krijgt de sporter meer kracht en energie. Bovendien wordt het uithoudingsvermogen hierdoor verbeterd.

Hoge bloeddruk

Naast al deze bovengenoemde positieve effecten heeft stuifmeel ook wat negatieve effecten op de gezondheid.

Mensen die kampen met een te hoge bloeddruk, kunnen beter voorzichtig zijn met het gebruiken van stuifmeel. Stuifmeel verhoogt namelijk de bloeddruk en kan voor sommige mensen dus een extra risico zijn op hart- en vaatziekten.

Meer over stuifmeelkorrels

Voedingswaarde van stuifmeelkorrels

Zoals elk ander voedingsproduct hebben stuifmeelkorrels ook een bepaalde voedingswaarde. Hoeveel calorieën zitten er in stuifmeelkorrels? Zitten er veel voedingsstoffen in stuifmeelkorrels?

Lees verder

Stuifmeelkorrels tijdens een zwangerschap

Het gebruik van stuifmeelkorrels tijdens de zwangerschap heeft zowel voordelen als nadelen. De voordelen hebben vooral te maken met een positieve invloed op je conditie. Maar… er zijn ook nadelen…

Lees verder

Zijn stuifmeelkorrels hetzelfde als bijenpollen?

Hoewel het vaak als hetzelfde wordt gezien, zit er wel een klein verschil tussen stuifmeelkorrels en bijenpollen. Dit komt vaak doordat mensen stuifmeelkorrels en stuifmeel met elkaar verwarren.

Lees verder

Stuifmeelkorrels en hooikoorts

Misschien herken je het wel. Wanneer de lente is aangebroken en vele mensen buiten genieten van de zonnestralen, zit jij met verkoudheidsklachten binnen. Stuifmeelkorrels zijn een topmedicijn!

Lees verder

Hoe stuifmeelkorrels te gebruiken

Voor het gebruiken van stuifmeelkorrels hoef je niet per sé ziek te zijn. Stuifmeel heeft vele voordelen voor je gezondheid en bovendien heeft het geen negatieve bijwerkingen op je lichaam.

Lees verder

De werking van stuifmeelkorrels

Net zoals ontstekingsremmers hebben stuifmeelkorrels ook een ontstekingsremmende functie. Ook hebben stuifmeelkorrels een positief effect op de werking van de darmen.

Lees verder