Iedereen kan stuifmeelkorrels gebruiken. Wel is het belangrijk om bewust te zijn op welke manier en in welke hoeveelheid je gebruik maakt van het stuifmeel. Toch is stuifmeel of stuifmeelkorrels als voedingssupplement vrijwel voor iedereen aan te raden.

Voor het gebruiken van stuifmeelkorrels hoef je niet per definitie ziek te zijn. Stuifmeel is meer dan een voedingsmiddel. Het heeft vele voordelen voor je gezondheid en bovendien heeft het geen negatieve bijwerkingen op je lichaam.

Het gebruik van stuifmeel of stuifmeelkorrels kan geen kwaad, het is niet schadelijk voor je lichaam en gezondheid.

Aanbevolen dosering

Zoals bij veel supplementen bereik je het gewenste resultaat alleen met de aanbevolen dosering. Een te hoge dosering innemen heeft geen enkele zin, het zal geen extra positieve effecten hebben op je gezondheid. Wel kan een te hoge dosering op den duur zorgen voor een verzadigingsgevoel. Hierdoor zal je een langere tijd geen trek meer hebben in eten.

Een te lage dosering zal daarentegen wel een hongergevoel veroorzaken. Het verzadigingsgevoel zal niet optreden, waardoor je trek blijft hebben in eten.

De dagelijkse dosis voor mensen die in conditie willen blijven en geen ernstige ziekte onder de leden hebben is gemiddeld vijftien tot twintig gram. Wanneer je aan het herstellen bent van een ziekte is dertig tot veertig gram per dag een aanbevolen hoeveelheid. Dit geldt voor volwassenen.

Bij kinderen geldt een andere dosering. Kinderen van drie tot vijf jaar hebben aan vijf tot tien gram per dag voldoende. Aan kinderen van 6 tot twaalf jaar wordt een hoeveelheid van tien tot vijftien gram aanbevolen.

Omdat stuifmeel weinig negatieve effecten heeft op de gezondheid, hoeft de dagelijkse dosering niet precies afgewogen te worden.

Mensen die een allergie voor stuifmeel hebben, kunnen echter ook stuifmeelkorrels gebruiken om de positieve gezondheidseffecten te ervaren. Wel is het dan verstandig om met een hele lage hoeveelheid per dag te beginnen en eventuele klachten af te wachten. Wanneer er weinig klachten optreden of de klachten verminderen, kan de dagelijkse dosering worden verhoogd.

Wanneer kan ik het beste stuifmeelkorrels innemen?

Stuifmeel of stuifmeelkorrels kunnen het beste ‘s ochtends worden ingenomen, voor of bij het ontbijt. Het is in te nemen op verschillende manieren. Stuifmeelkorrels zijn goed te combineren met bijvoorbeeld vla, yoghurt, muesli, melk en water.

Uiteraard kun je ook een lekkere dikke laag honing op je boterham smeren of wat honing in je thee doen. Hierdoor is het een kleine opgave voor zowel kinderen als volwassenen om het stuifmeel in te nemen.

Neem de stuifmeelkorrels in op een nuchtere maag

Ondanks dat stuifmeelkorrels zelden sterke lichamelijke reacties uitlokt, is het wel verstandig om het in te nemen op een nuchtere maag. Dit komt doordat stuifmeel in combinatie met bepaalde voedingsmiddelen wel een lichamelijke reactie kan veroorzaken.

Een vorm van meteorisme is hierbij een vaak voorkomende reactie. Meteorisme wil zeggen dat er een extreem grote hoeveelheid aan gas zich ophoopt in het spijsverteringssysteem. Het gas hoopt zich op in de maag en de darmen waardoor een opgeblazen gevoel ontstaat.

Stuifmeel innemen op een nuchtere maag of ongeveer drie uur na een maaltijd zorgt dus voor een minder grote kans op deze gasophoping.

Het gebruiken van stuifmeelkorrels samen met een voedselproduct kan winderigheid, diarree, buikkrampen, een opgeblazen gevoel en rommelende darmen veroorzaken. Dit kan erg vervelend zijn en nare gevolgen hebben voor de verdere dag.

Door het meteorisme dat kan ontstaan, wordt het aan maagpatiënten afgeraden om stuifmeel te gebruiken. Wanneer dit toch wordt gedaan, is het belangrijk een hele kleine hoeveelheid te gebruiken en het stuifmeel in een hele fijn vorm in te nemen.

Wel of geen maagpatiënt, het is altijd belangrijk om stuifmeel in een fijne vorm in te nemen om te voorkomen dat het niet of nauwelijks wordt verteerd door de maag en de darmen.

Meer over stuifmeelkorrels

Voedingswaarde van stuifmeelkorrels

Zoals elk ander voedingsproduct hebben stuifmeelkorrels ook een bepaalde voedingswaarde. Hoeveel calorieën zitten er in stuifmeelkorrels? Zitten er veel voedingsstoffen in stuifmeelkorrels?

Lees verder

Stuifmeelkorrels tijdens een zwangerschap

Het gebruik van stuifmeelkorrels tijdens de zwangerschap heeft zowel voordelen als nadelen. De voordelen hebben vooral te maken met een positieve invloed op je conditie. Maar… er zijn ook nadelen…

Lees verder

Zijn stuifmeelkorrels hetzelfde als bijenpollen?

Hoewel het vaak als hetzelfde wordt gezien, zit er wel een klein verschil tussen stuifmeelkorrels en bijenpollen. Dit komt vaak doordat mensen stuifmeelkorrels en stuifmeel met elkaar verwarren.

Lees verder

Stuifmeelkorrels en hooikoorts

Misschien herken je het wel. Wanneer de lente is aangebroken en vele mensen buiten genieten van de zonnestralen, zit jij met verkoudheidsklachten binnen. Stuifmeelkorrels zijn een topmedicijn!

Lees verder

De werking van stuifmeelkorrels

Net zoals ontstekingsremmers hebben stuifmeelkorrels ook een ontstekingsremmende functie. Ook hebben stuifmeelkorrels een positief effect op de werking van de darmen.

Lees verder

Gezondheid van stuifmeelkorrels

Er is geen één product in de winkel dat net zo veel essentiële voedingsstoffen bevat als stuifmeel. Hierdoor hebben stuifmeelkorrels een zeer positieve werking op verschillende dingen…

Lees verder